Hemma

Jaha, nu är jag hemma igen efter mitt första landslagsuppdrag på seniornivå. Riktigt kul har det varit att mäta sig mot de allra bästa i världen. Känns som om de inte åker orimligt fort utan det bara är att träna vidare så kan man kanske vara med och tampas om några år.

I söndags var det alltså uttagningstävlingar i dimman i Grönklitt. Jag tror inte dimman i Lützen 1632 (eller vilket år det nu var de sköt kungen där...) var tätare, för vi såg nästan igenting på eftermiddagen. Medel på förmiddagen, jag gjorde ett sådär lopp och slutade 19:e. Och det var alldelles för många svenskor framför för att jag skulle ha möjlighet att få åka världscupen trodde jag... På sprinten gick det heller inte särskillt bra, hängde helt enkelt inte med i orienteringen, slutade 17:e och var helt inställd på att åka hem och jobba en vecka. Men det var nog flera svenskor som hade förhinder och inte kunde åka i Idre utan jag fick erbjudande att åka iallafall. Klart jag ville det!!

På tisdagen var det då dags för världscupsdebuten och det skrev jag ju ganska mycket om förut så jag nöjer mig med att konstatera att det var ett helt okej lopp där orienteringen stämde mycket bättre. Hets blir det ju alltid när det är masstart så det var ju inget konstigt.

På torsdagen var det långdistans. 11,7km. 11 kontroller. Segertid 55.33. 12.07 efter. Det här loppet är jag inte nöjd med. Mycket småstrul och några rejäla grejer. Det var här de lömska norrmännen kom in i bilden. Jag åkte efter en, utför ett stup, missade en korsning och åkte utför en backe alldelles för långt. Det blev en sväng på kanske 500m och flera höjdkurvor i onödan. Mamma säger att jag inte får jaga killar när jag tävlar, hmm... 
Efter den svängen hade Anna Holmgren åkt i kapp mig 4 min. Sen åkte vi ihop ett tag. Jag höll på att krocka med en annan norrman också. Jag läste kartan. Han skrek. Hoppas han klarade sig. Att norrmännen var snygga behöver nog ingen större förklaring men det kan väl sägas att vi blev lite besvikna när de inte var kvar på fredagkväll...

På fredagen, den sista tävlingsdagen, var det stafett. Jag skulle åka sista sträckan i andra laget, med Stina Häggström och Anna Holmgren som lagkompisar. Men Anna blev sjuk på natten och vi fick kasta om laget. Jag fick ta andra sträckan och Therese Sahlin (som skulle ha åkt juniortävling och precis vaknat när vi andra gick till stadion) fick åka sista. Jag gjorde ett riktigt bra lopp med bra flyt i orienteringen, gjorde dock en riktigt rejäl vurpa som jag tappade en del på. Tog en rejält kul skalp när jag slog Tatiana Vlasova med några sekunder på exakt samma gaffel. Hon tog 4 VM-Guld förra året... Både efter första och andra sträckan låg vi före första laget vilket alltid är kul men Helene körde om på sista och de slutade fyra och vi sexa.

Här kommer ett samtal som jag hade med en liten tjej som åkte stolslift ovanför mig när jag joggade ner en dag.
Hon: Hej!
Jag: Hej!
H: Är du från Sverige?
J: Ja
H: Åker du långfärdsskidor?
J: Va?
H: Åker du långfärdsskidor?
J: Hmm, ja
Sedan hade hon åkt iväg. Ett litet roligt samtal. Det var många som pratade och önskade lycka till när man hade landslagskläder på sig. Tack alla ni som gratulerat till landslagsplatsen också! 

Nu ska jag iallafall jobba en vecka innan det blir julledigt.
Nästa tävling blir skidskytte i Arvidsjaur 29 december.
Ha de fint i vinterkylan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0