Ikväll då smäller det!

Säsongspremiär i skidorientering i Harsa ikväll. Det ska bli riktigt kul att tävla igen, det var länge sen nu. Hur formen är har jag ingen aning om men att hoppas att den är ganska god. Läs mer om tävlingarna här

Igår var jag på föreläsning med Clas Björling - Övertränad järnman från Mockfjärd (länk till hemsida). Jag var väldigt nyfiken på hans erfarenheter om överträning. Och jag kan ju säga att det bara var som att pricka av från en lista, det han sa mot vad jag har upplevt under hösten. I hans fall gick det så långt som till total utbrändhet medan jag hoppas att jag har stoppat det lite tidigare eftersom det känns som det redan har vänt mot det bättre för mig, även om jag inte alls är på några normala träningsdoser eftersom jag inte återhämtar mig helt bra.

Förenklat: Du kan utsätta kroppen för en viss mängd fysisk (elitträning) och psykisk stress. Men när du har gått över gränsen, återhämtar du dej inte, det är inte roligt att träna länge och binjurarna som producerar stresshormonet kortisol tar stryk. Det funkar inte att bara må bra fysiskt du måste må bra i skalln också.

Nu ska jag packa.
Ha de bra och håll tummarna är ni snälla!

//Karin

PS. Pepparkakshuset och pepparkakshjärtarna blev bra. Kanske kommer några bilder nångång... DS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0