Gräsänka och förkyld

I morse åkte Mika till USA och jag fick inte följa med!!
Eller ska jag vara ärlig så hade jag fått följa med men jag ville inte. Han ska vara där och klänga på stup, enligt honom klättra på klippor, inget för mig som blir höjdrädd bara av att titta på en stege... Så istället är jag hemma och tentapluggar (hmm ska börja nån dag...) och sätter plant (har inte börjat med det heller) bla.

Farmor säger att jag har blivit gräsänka. Jag tycker att det var ett konstigt ord även om jag vet hur det används. Lyckades inte komma på en enda vettig förklaring till just gräs. Så jag har googlat lite och hittade den här förklaringen på wikipedia (källkritisk :) ): "Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling. Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam."
Aha så då är jag en förförd och övergiven flicka alltså.

Dessutom en förkyld sådan och det gillar jag inte alls! Hoppas det går över fort. Började i onsdagskväll men känns bättre nu.

Rabarberpajen blev god. Dessutom blev det den snyggaste jag gjort med fina ränder på. Jag är mycket nöjd. För nästan ett år sedan skrev jag "Sedan fikade jag rabarberpaj och glass med trevligt sällskap. Trevligt värre." . Det känns bra att fortfarande kunna fika rabarberpaj med samma trevliga sällskap. Och det sägs ju att vägen till mannens hjärta går via hans mage... ;)

Imorgon ska jag till Nås på Ingmarsspelsmöte. Riktigt kul!
På söndag är det meningen att jag ska springa orientering i Gyllbergen, vi får se om jag hinner bli frisk. Mycket tveksamt.

Ha de bra! Hoppas ni mår bättre än mig :)
//Karin

Kommentarer
Postat av: Bitta

AAAH, jag har fått mitt sommarschema nu.. jobbar hela ingmarsspelsveckan..!! iofs ledig under helgen så då kommer jag upp, men jag kan inte vara med och dansa mina små lurviga.. (hur ska det gå hur ska det gå) min 20 åriga tradition är bruten.. hälsa alla människor från mig är du snäll :) jag kommer som sagt upp på fredagkväll/lördag! måste ju få ett signerat exemplar av programmet ;) Stora kramar!!

2009-05-17 @ 11:31:54
URL: http://ensmulahumor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0