VM-sammanfattning

Ursäkta den dåliga uppdateringen, det har helt enkelt varit fullt upp den här veckan också. Konstigt nog...

En sammanfattning av mina äventyr på VM borde jag ju bjuda er på.

En guppig flygtur till Malmö följdes upp av en regnig och blåsig minibusstur där blåsten tog rejält tag i bussen över broarna men tillslut kom vi fram till blåsiga Nymindegab på Jyllands västkust.

Torsdagen ägnades åt förberedelser. Skjutträning, För-löp (model event) och invigning. Under för-löpet klev jag mest omkring och kliade mig i huvet, det var inte lätt att förstå någonting av kartan och ännu svårare var det att ta sig fram. Jag hade hört att Danmark skulle vara lättlöpt men här var det conntorrtatallsnår blandat med eksnår och några taggiga snår. Hur skulle detta gå?

Fredagen, debuten som senior på ett VM, debuten som orienteringsskytt på VM. Sprint stod på programmet. Började med att småsvänga på de två första kontrollerna en minut var kanske sedan gick det bättre även om kontolltagningarna inte var perfekta. Här var det en annan terrängtyp fast det bara skillde en km från för-löpsområdet, det gick att ta sig framåt! Första skjutningen ligg, de fyra första skotten gick bra men tyvärr lyckades jag inte hålla ihop det utan fick springa en runda i den lösa och tunga sanden. En liten orienteringsrunda till innan ståskyttet. I skyttet lyckades jag inte alls hitta den fina rytmen jag haft hemma på träning, fick iaf ner två men det blev 3 tunga rundor. Slutade 12a, tangerat bästa resultat från JVM.

På lördagen avgjordes den tuffa långdistansen i Frederikshåb utanför Billund (Legoland). Började med punkt-ol tyckte det gick hyfsat men väldigt långsamt, var väldigt osäker på många kontroller. Blev tillslut 14mm fel varav 6mm på en kontroll. Sen var det dags för fri orientering. Det flöt på bra även om det återigen var lite småsull i ringarna vid kontrolltagningarna, fortare än sådär orkar jag inte springa just nu. Sen kom jag efter drygt 2 timmars springande in för skjutning. Om vinden hade varit till besvär dagen innan så var det inget mot nu. Det blåste rejält, i ståskyttet fick jag ta ner bössan flera gånger och försöka vänta ut vinden men den gav sig inte. 5 träff i ligg och 2 träff i stå (av 10) är jag väldigt missnöjd med. Det var orättvisa förhållanden på vallen och det gällde att ha tur när det blåste lite mindre, det hade inte jag. Så är livet ibland, slutade 16e.

På söndagen var det stafett, jag och Anna Runesson utgjorde Sverige lag 5. Anna bommade rejält på första sträckan så jag fick gå ut en stund efter täten men med nästan-häng på danska förstalaget. Och jag gjorde mitt bästa lopp för helgen nu hade jag kommit in i orienteringen. Dock har jag inte så bra tid som det står i resultatlistan utan ca 15min sämre, något krångel med min bricka där, men det är ändå i nivå med de andra svenska tjejerna vilket var roligt. Fick använda två extra skott i ligg och tre i stå men slapp runda vilket var väldigt skönt. En liten revansch på skjutvallen och frågan är om det inte är min första stafett (skidskytte/springskytte/ol-skytte) utan runda, är lite osäker. Jag plockade två platser, vi spöade danska förstalaget och slutade 7a.

Sedan blev det en lång hemresa. Minibuss till Staffanstorp (mellan Malmö och Lund) där jag fick duscha och äta hos Emelie och Tony. De skjutsade mig sedan till jvstn i Lund där det blev några timmars väntan och lyssnade på valvakan innan nattåget kom kl.23. Avstigning i Sthlm kl halv sju vilket var 45min försenat så jag missade tåget till Borlänge och fick vänta drygt en timme på nästa vilket gjorde att jag kom försent till skolan. Puh, när jag väl kom hem på em var jag riktigt slut.

Igår körde jag före frukostträning, då blir man också slut. Nu blir det styrketräning, följt av packning. Imorrn ska jag ut på nya äventyr, vi hörs när jag kommer tillbaka från dem. Ha det så bra så länge!
//Karin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0