Fettisdagen och nästan på Tv

Idag är det fettisdagen och det tänkte jag fira med att äta årets första semla. Bakade ett gäng igår så det blir tom hembakat. Men när är det egentligen man ska äta semlor? Jag ansåg/anser att man äter semlor från fettisdagen till påsk. Riktigt hur det går ihop med fastan var en osäker parameter. I "bladet" läste jag idag att det resande bageriet nu ansåg att semmeltiden var slut (de har annonserat om semlor sen jul minst...). Det fick bli googling på saken, inte helt lätt att hitta någon tillförlitlig källa på saken, men på den oerhört källsäkra (obs obs mycket ironi) sidan Wikipedia hittade jag iaf att "Semlan åts från början enbart på fettisdagen under påskfastan ("fastlagen") i större delen av landet. Senare, när svenskarnas intresse för fastan minskade, blev det tradition att äta den varje tisdag under fastans sju veckor. Enligt en annan historiebeskrivning i muntlig tradition, var semlor från början släta bullar som var bland det enda som fick ätas under fastan. För att dryga ut denna mat började folk göra hål i semlorna och lägga in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde och mandelmassa som numera anses vara det riktiga innehållet i Sverige. Detta skulle vara bakgrunden till att semlor äts från fettisdagen och fram till påsk". Så nu vet vi (kanske).

En dag i förra veckan kom Mika hem och sa att han fått höra på jobbet att jag nästan hade varit med på TV! Öh, hur hade jag lyckats med det, det där nästan var det som var mest konstigt tyckte jag faktiskt. Hamnat på TV har jag ju gjort några gånger bla har ju jag och Anna ramlat in i en reklamfilmsinspelning men nästan... Det visade sig att SVT hade visat det nu 15 år gamla (hur gammal är man egentligen...) klippet från Lilla Sportspegeln där jag hade skickat in en fråga till Björn Dählie och undrat hur han gjorde sina målgester. Nu har Linnea (min fd brudkollega) letat fram klippet och kommenterat (jättekul), så här kan ni också se mig "nästan vara på TV". Min fråga är efter ca 5.15 om ni inte vill titta på hela. Jag hade förträngt det hela men nu minns jag att det var många som kommenterade det hela i skolan dagarna efter :)

Ha de!
//Karin

Kommentarer
Postat av: Mamma

Häftigt. Jag kommer inte heller ihåg att du skickade en fråga till Lilla Sportspegeln. Men jag minns att du gillade att titta på skidor på TV. Nu uppfattar jag det som om du hellre åker själv.

2011-03-09 @ 15:55:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0